Ο ρόλος του Λογοθεραπευτή στις σχιστίες του χείλους ή της υπερώας.

  Ο Λογοθεραπευτής έχει σημαντικό ρόλο στην αξιολόγηση, διάγνωση και θεραπεία του παιδιού με σχιστίες. Η συμβουλευτική γονέων και η συνεργασία με τη διεπιστημονική ομάδα είναι αναπόσπαστο μέρος του ρόλου του. Ειδικότερα, ο λογοθεραπευτής ενημερώνει τους γονείς από τις πρώτες κιόλας μέρες της ζωής του παιδιού, για τα διάφορα πρακτικά θέματα που προκύπτουν, όπως π.χ. τεχνικές ρόφησης του γάλακτος στα βρέφη μιας και αδυνατούν να θηλάσουν. Στους μετέπειτα μήνες παρεμβαίνει καθοριστικά στα στάδια εξέλιξης της φωνής, του λόγου και της ομιλίας.
  Αρκετοί γονεις απορούν για το κατά πόσο η σχιστία του χείλους ή της υπερώας θα επηρεάσει την δυνατότητα του παιδιού τους να μιλήσει. Η σχιστία του χείλους σπάνια προκαλεί σημαντικά προβλήματα ομιλίας, αλλά η σχιστία της υπερώας μπορεί να δυσκολέψει τη δημιουργία πολλών ήχων που είναι απαραίτητοι για την ομιλία. Αν δεν υπάρχουν άλλα αναπτυξιακά προβλήματα, το παιδί θα αναπτύξει λεξιλόγιο και μετά τη διόρθωση της σχιστίας της υπήερώας θα μάθει να μιλάει όπως τα άλλα παιδιά. Έρευνες έχουν δείξει ότι πολλά παιδιά με σχιστία αρχίζουν να μιλάνε αρκετούς μήνες αργότερα σε σχέση με τα παιδιά χωρίς σχιστία της υπερώας. Αυτό ίσως οφείλεται εν μέρει στον αυξημένο αριθμό των επεισοδίων ωτίτιδος και κατά συνέπεια παροδικής μείωσης της ακοής.
  
  Οι ήχοι που παράγει το παιδί, μέχρι να γίνει η χειρουργική σύγκλειση της σχιστίας της υπερώας, είναι από τη μύτη. Στην προσπάθειά του να μιλήσει αποκτά διαφορετικές συνήθειες άρθρωσης. Συνήθως προσπαθεί να μετακινήσει το πίσω μέρος της γλώσσας προς το φάρυγγα για να σταματήσει τη ροή του αέρα. Αυτό δημιουργεί μία «υποκατάσταση» ήχων. Ετσι, αντί «πα-πα» θα ακούγεται «γκα-γκα». Εξυπακούεται λοιπόν ότι η σχιστία της υπερώας πρέπει να κλεισθεί όσο το δυνατόν νωρίτερα.
  Η καλύτερη γενική συμβουλή για τους γονείς παιδιών με σχιστίες είναι να ενθαρρύνουν την ομιλία όπως άλλωστε πρέπει να γίνεται με κάθε παιδί, χωρίς όμως να περιμένουν την ίδια ακρίβεια στην παραγωγή των ήχων και χωρίς να πιέζουν το παιδί τους να παράγει τους ήχους πιο καθαρά.

  ©  Ράλλη Μαρία -   Λογοθεραπεύτρια


                          

Πηγή: http://www.ivfforums.gr

Σχόλια