Δυσλεξία και Γραφή.

 Τα παιδιά με δυσλεξία δυσκολεύονται  αρκετά στην παραγωγή του γραπτού λόγου.  Δυσκολεύονται να θυμηθούν την ορθογραφία των λέξεων, έχουν δυσκολία στο συντακτικό και στην οργάνωση των σκέψεών τους με αποτέλεσμα το γραπτό τους κείμενο να είναι δυσκατάλειπτο.

 Τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνουν τα παιδιά με δυσλεξία είναι τα εξής: 
  • Ξεχνούν τα σημεία στίξης.
  • Κάνουν ορθογραφικά λάθη. Ακόμα και όταν αντιγράφουν κάποια λέξη, δεν προσέχουν την ορθογραφία της, με αποτέλεσμα να κάνουν λάθη. 
  • Παραλείπουν γράμματα και συλλαβές, ή προσθέτουν συλλαβές, π.χ. ψαλιλίδι αντί για ψαλίδι.
  • Αντιστρέφουν τη σειρά των γραμμάτων, π.χ. ιτσορία αντί για ιστορία.
  • Τα γράμματά τους δεν είναι καλά και ως αποτέλεσμα δεν είναι ευανάγνωστα.
  • Γράφουν και αντιγράφουν αργά.
  • Μπερδεύουν τα γράμματα που μοιάζουν, π.χ παράφυρό αντί για παράθυρο.
  • Ανάμεσα στις λέξεις δεν τηρούν τα απαραίτητα διαστήματα, με αποτέλεσμα οι λέξεις μεταξύ τους να είναι κολλημένες.
  • Οι λέξεις που γράφουν στο τετράδιό τους αρκετές φορές δεν ακουμπούν πάνω στις γραμμές του τετραδίου. Γι'αυτό αρκετές φορές παρατηρείται στο γραπτό τους, οι λέξεις να είναι πάνω ή κάτω από τις γραμμές.
  • Δεν έχουν σωστή στάση σώματος όταν γράφουν.
  • Κάνουν λάθη στο συντακτικό, στη χρήση των ρημάτων και των ουσιαστικών.
  • Ξεχνούν να ξεκινήσουν με κεφαλαίο γράμμα την πρόταση.  
  • Τα κείμενα που γράφουν είναι μικρά με περιορισμένο αριθμό λέξεων-προτάσεων και πολλές φορές ξεφεύγουν από το θέμα που τους έχει ζητηθεί.
  • Μέσα σε μία λέξη χρησιμοποιούν κεφαλαία και πεζά γράμματα.
  • Έχουν καθρεφτική γραφή, π.χ. τρ3χώ αντί για τρέχω.
  • Κάνουν φωνητικά ή ακουστικά λάθη, π.χ. κόζμος αντί για κόσμος.



  ©  Ράλλη Μαρία -   Λογοθεραπεύτρια



Βιβλιογραφία

  Δράκος, Γ. 1996. Ζητούμενα Ζητήματα: Παιδαγωγική διαδικασία και δράση, Αγωγή-ειδική, Αγωγή λόγου και ομιλίας.
 Mavrommatis Y. (1996) Classroom assessment in Greek primary schools, The Curriculum Journal.
 




Σχόλια