Πώς να βοηθήσουμε ένα παιδί με δυσλεξία να κατανοήσει ένα κείμενο


 Συνήθως τα παιδιά με δυσλεξία όταν διαβάζουν ένα κείμενο και στη συνέχεια ερωτηθούν για το περιεχόμενο του, δυσκολεύονται να απαντήσουν. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι επικεντρώνονται στη διαδικασία της ανάγνωσης, προσπαθώντας να μην κάνουν λάθος και διαβάζουν μηχανικά, με αποτέλεσμα να μην κατανοούν αυτά που διαβάζουν. Επιπλέον, δυσκολεύονται σε κείμενα που χρησιμοποιείται μεταφορικός λόγος και γι' αυτό δυσκολεύονται να κατανοήσουν μύθους ή να εξηγήσουν τις ηθικές επιλογές που προκύπτουν. 
  
 Μερικοί τρόποι για να βοηθηθούν τα παιδιά στην κατανόηση κειμένου είναι οι παρακάτω:
  • Να δίνονται μικρά κείμενα για εξάσκηση, χωρίς δύσκολες έννοιες και λέξεις.
  • Πριν δώσουμε στο παιδί να διαβάσει το κείμενο, του λέμε σύντομα σε τι αναφέρεται.
  • Διαβάζοντας κάθε παράγραφο, υπογραμμίζουμε με έντονο χρώμα λέξεις-κλειδιά.
  • Αν το κείμενο είναι μεγάλο, το χωρίζουμε σε παραγράφους, δίνουμε σε κάθε παράγραφο κάποιο τίτλο και αναλύουμε το κείμενο σταδιακά.  
  • Κάνουμε απλές ερωτήσεις στο παιδί, όπως πού διαδραματίζεται η ιστορία, ποιος είναι ο ήρωας στην ιστορία, πώς τελειώνει η ιστορία κλπ.
  •  Δίνουμε ιστορίες για ανάγνωση που να κεντρίζουν το ενδιαφέρον του παιδιού. 
  •  Αν δούμε ότι το παιδί δυσκολεύεται πολύ να αφηγηθεί την ιστορία, μπορούμε να του κάνουμε ερωτήσεις σχετικές με το περιεχόμενο του κειμένου. Επιπλέον μπορεί να κοιτάει τους τίτλους που έχουμε βάλει δίπλα σε κάθε παράγραφο για να διευκολυνθεί να αφηγηθεί την ιστορία. 
  • Ανάλογα με το κείμενο που του έχουμε δώσει, μπορούμε να του ζητήσουμε να ζωγραφίσει κάτι σχετικό με αυτό που διάβασε.
  Τα κείμενα που θα δίνουμε στο παιδί θα πρέπει να είναι ανάλογα με την ηλικία του, τις δυσκολίες του και το προσωπικό του ενδιαφέρον. Προκειμένου να βοηθηθεί το παιδί να εντοπίζει τα κύρια σημεία του κειμένου, μπορούμε να εκτυπώσουμε την παρακάτω καρτέλα.




  ©  Ράλλη Μαρία -   Λογοθεραπεύτρια
Πηγή:
Παντελιάδου., Σ. 2000. Μαθησιακές Δυσκολίες και Εκπαιδευτική Πράξη. Τι και Γιατί, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
Lee,RF and Kahmi K. 1990. An investigation of the oral narratives of hormal and language-learning disabled children. Journal of childhood communication disorders.
Wong,B.1996. Metacognition and Learning Disabilities the ABCs of Learning Disabilities. Academic Press Inc., San Diegi, California.

Σχόλια