Καλοκαιρινές δραστηριότητες για την ανάπτυξη του λόγου χωρίς μολύβι και χαρτί!


  Πολλοί γονείς στο τέλος της σχολικής χρονιάς ρωτούν τους δάσκαλους τι εξωσχολικά βοηθήματα να πάρουν στα παιδιά τους για να κάνουν εξάσκηση το καλοκαίρι. Τα παιδιά κουρασμένα απ' όλη τη σχολική χρονιά και δίνοντας προτεραιότητα στο παιχνίδι, δύσκολα ασχολούνται από μόνα τους με τα εξωσχολικά βοηθήματα, με αποτέλεσμα πολλές φορές οι γονείς να έρχονται σε αντιπαράθεση με τα παιδιά τους και να δημιουργείται έτσι ένα αρνητικό κλίμα μεταξύ τους. Για την αποφυγή τέτοιων καταστάσεων οι γονείς μπορούν να παίξουν με τα παιδιά τους διάφορα διασκεδαστικά παιχνίδια για την ανάπτυξη του λόγου που δεν θέλουν ούτε μολύβι, ούτε χαρτί!
   Παρακάτω παρατίθενται κάποια διασκεδαστικά παιχνίδια που μπορούν να παιχτούν είτε στο σπίτι, είτε στο αυτοκίνητο, είτε στην παραλία και όπου αλλού υπάρχουν ευκαιρίες για παιχνίδι.  

Για παιδιά προσχολικής ηλικίας 

1) Ανάπτυξη φωνολογικής ενημερότητας.

   Ένα ωραίο παιχνίδι για την ανάπτυξη της φωνολογικής ενημερότητας είναι να πούμε στο παιδί ένα γράμμα π.χ. το /τ/ και να του ζητήσουμε να μας πει όσες περισσότερες λέξεις ξέρει που αρχίζουν από αυτό το γράμμα. Μια άλλη δραστηριότητα είναι να δημιουργήσουμε αστεία ονόματα με γράμματα π.χ. με το γράμμα /θ/ θυμωμένο θηρίο, /σ/ σαλιάρικο σαλιγκάρι.  

2) Συνειρμικό λεξιλόγιο.

   Μια δραστηριότητα που ενισχύει την ανάπτυξη του συνειρμικού λεξιλογίου είναι η εξής:  
Λέμε στο παιδί μια λέξη π.χ. " παραλία" και του ζητάμε να μας πει μια λέξη σχετικά με την παραλία π.χ. "θάλασσα, κουβαδάκια, άμμος, ομπρέλα" κλπ.

3) Ενίσχυση ομοιοκαταληξίας.

  Λέμε στο παιδί τραγουδάκια του νηπιαγωγείου. Του λέμε την πρώτη φράση και του ζητάμε να μας πει την επόμενη π.χ. (γονιός)  Η καλή μας αγελάδα
                                                      (παιδί)   βόσκει κάτω στη λιακάδα.
                                                      (γονιός) Μικρά χόρτα και μεγάλα
                                                      (παιδί)    για να κατεβάζει γάλα.


4) Αφήγηση.


  Μια δραστηριότητα ενίσχυσης της αφήγησης είναι η επανάληψη ιστοριών. Λέμε στο παιδί να διαλέξει κάποιο βιβλίο από το οποίο του έχουμε διαβάσει κατά τη διάρκεια του έτους κάποια ιστορία και του ζητάμε να μας αφηγηθεί εκείνο την ιστορία. 

5) "Μάντεψε τι.."

  Ένα διασκεδαστικό παιχνίδι είναι το "Μάντεψε τι..". Λέμε στο παιδί το αρχικό γράμμα ενός αντικειμένου και ζητάμε από το παιδί να μάντεψε ποιο είναι. Π.χ. λέμε στο παιδί "Βλέπω κάτι πάνω στο τραπέζι που αρχίζει από /π/..." και το παιδί πρέπει να βρει το πιάτο. 


Για παιδιά σχολικής ηλικίας 

1) Ορθογραφία.

  Μια δραστηριότητα που ενισχύει την ορθογραφία είναι το παιχνίδι κανόνων. Λέμε στο παιδί μια λέξη που τελειώνει π.χ. σε -ίζω και του λέμε να πει όσες περισσότερες λέξεις ξέρει που να τελειώνουν με την κατάληξη αυτή.

2) Τα μέρη του λόγου.

  Για την εξάσκηση αυτή μια ωραία δραστηριότητα είναι η εξής: Λέμε στο παιδί ένα αρχικό γράμμα π.χ. το γράμμα /κ/ και του ζητάμε να βρει ένα ρήμα, ένα ουσιαστικό και ένα επίθετο.

3) Αφήγηση.

  Ζητάμε από το παιδί να μας φέρει κάποια παιχνίδια που του αρέσουν π.χ. "playmobil", του ζητάμε να φτιάξει ένα σενάριο και να μας το αφηγηθεί. Αφού μας αφηγηθεί το σενάριο για το πώς θέλει να παίξουμε, ξεκινάει το παιχνίδι!!

4) Μαθηματικά.

   Για την εξάσκηση των μαθηματικών λέμε στο παιδί ένα πρόβλημα π.χ. Ένα παγωτό κοστίζει 2 €. Πόσο κοστίζουν τα 5 παγωτά; (για την εξάσκηση του πολλαπλασιασμού). Για την εξάσκηση της πρόσθεσης λέμε στο παιδί ένα αντίστοιχο πρόβλημα. Π.χ. Στην αυλή μας έχουμε 3 γάτες και ήρθαν και άλλες 5. Πόσες γάτες είναι στην αυλή μας; 
 Τα προβλήματα τα δημιουργούμε ανάλογα με την τάξη που πήγαινε το παιδί. 

  Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος επανάληψης στις διακοπές μέσα από το παιχνίδι. Το παιδί χαίρεται και ο γονιός μέσω το παιχνιδιού έρχεται πιο κοντά στο παιδί του.

  ©  Ράλλη Μαρία -   Λογοθεραπεύτρια

Σχόλια