Ενδείξεις που μας δείχνουν πιθανές δυσκολίες στην αναπνευστική λειτουργία ενός παιδιού

  Η αναπνοή είναι η πιο σημαντική από τις βασικές για την επιβίωση ανάγκες μας και συνδέεται με πάρα πολλές λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος. Είναι μια από τις λειτουργίες που ελέγχεται από το αυτόνομο νευρικό σύστημα (δε χρειάζεται να δώσουμε στο σώμα μας κάποια συγκεκριμένη εντολή για να πραγματοποιηθεί) όπως η πέψη, η λειτουργία της καρδιάς, η εφίδρωση και η έκκριση σιέλου. Ωστόσο, η κύρια διαφορά της από τις υπόλοιπες αντίστοιχες λειτουργίες είναι ότι μπορούμε άμεσα να την ελέγξουμε συνειδητά. 
 Παρακάτω αναφέρονται μερικές ενδείξεις που μας δείχνουν πιθανές δυσκολίες στην αναπνευστική λειτουργία ενός παιδιού:
1) Στοματική αναπνοή. Η αναπνοή συμβαίνει κυρίως μέσω του στόματος, ανεξάρτητα με το αν υπάρχει κάτι που εμποδίζει την αναπνοή μέσω της μύτης. 
2) Θωρακική αναπνοή. Η αναπνοή συμβαίνει κυρίως στο πάνω μέρος του θώρακα, και συχνά συνοδεύεται από κίνηση όλου του θώρακα ή και των ώμων προς τα επάνω (προς το κεφάλι) κατά την εισπνοή. Η αναπνοή γίνεται με περισσότερο κόπο και είναι ανεπαρκής.
3) Μικρές εισπνοές/εκπνοέςΟι εισπνοές/εκπνοές είναι κοφτές και μικρές σε διάρκεια, ακόμα και σε κατάσταση χαλάρωσης.
4) Κράτημα αναπνοής. Το παιδί φαίνεται να κρατά την αναπνοή του για μερικά δευτερόλεπτα (συνήθως όχι συνειδητά), ενώ πχ παίζει ή βλέπει τηλεόραση.
5) Δυσκολία αναπνοής/κατάποσης. Κατά τη διάρκεια του φαγητού ή μετά βήχει ή παρουσιάζει συχνά “ρεψίματα”. Σε αυτήν την περίπτωση η συνεργασία της λειτουργίας της κατάποσης με την αναπνοή δεν γίνεται αποτελεσματικά.
6) “Ροχαλητό”. Θορυβώδης αναπνοή, σαν ροχαλητό, η οποία παρουσιάζεται στον ύπνο ή και κατά τη διάρκεια της ημέρας (πχ ενώ το παιδί παίζει). Συνήθως συνδυάζεται με την στοματική αναπνοή.
7) Εύκολη κόπωση κατά τη συμμετοχή σε κινητικές δραστηριότητες.
8) Δυσκολία στην ομιλία. Δυσκολία να ελέγξει την ένταση της φωνής του. Παρουσία τραυλισμού ή γρήγορου ρυθμού ομιλίας.
  Οι παραπάνω ενδείξεις υποδηλώνουν πιθανή δυσκολία στην αναπνευστική λειτουργία του παιδιού. Συχνά αυτή η δυσκολία μπορεί να οφείλεται σε οργανικά/σωματικά ή ψυχολογικά αίτια (άσθμα, χρόνια βρογχίτιδα, κακή στάση σώματος, άγχος κλπ). Έρευνες έχουν δείξει ότι η συστηματική εξάσκηση της αναπνοής έχει πολλές φορές σαν αποτέλεσμα τη μείωση αντίστοιχων συμπτωμάτων. Σε κάθε περίπτωση ένα παιδί μπορεί να επωφεληθεί από παιχνίδια/δραστηριότητες που έχουν σαν στόχο την καλύτερη κατανόηση και τον έλεγχο της αναπνοής. 
   Μια διασκεδαστική άσκηση για τη βελτίωση της αναπνοής είναι η παρακάτω.


   ©  Ράλλη Μαρία -   Λογοθεραπεύτρια





Σχόλια