Διάσπαση προσοχής ή απλά ζωηρό παιδί;


  Τα παιδιά είναι ζωηρά, ονειροπολούν, χαζεύουν, περνάνε από το ένα θέμα στο άλλο, βαριούνται εύκολα. όλα αυτά είναι απολύτως φυσιολογικά. Πολλές φορές όμως η αδυναμία του παιδιού να συγκεντρωθεί στα μαθήματα, ή ακόμα και σε ένα παιχνίδι, μπορεί να συνδέεται με τη διάσπαση προσοχής.

 Σαφέστατα στο κάθε παιδί εκδηλώνεται με διαφορετικό τρόπο, ωστόσο οι ειδικοί επιστήμονες συμφωνούν σε τρία κοινά χαρακτηριστικά, που είναι τα εξής:

1. Απροσεξία
  Το παιδί δεν ολοκληρώνει με επιτυχία πράγματα τα οποία γνωρίζει και σταματά τη δραστηριότητα ή κάνει λάθη.  Επηρεάζεται από εξωτερικά ερεθίσματα, από ήχους για παράδειγμα που μπορεί να ακούγονται από μακριά, με αποτέλεσμα  να μην επανέρχεται καν στη δραστηριότητα την οποία έκανε προηγουμένως. Η έλλειψη συγκέντρωσης οδηγεί σε λάθη από απροσεξία στις σχολικές ασκήσεις. «Μα πώς γίνεται να κάνει λάθη στην αντιγραφή;» αναρωτιούνται συχνά οι γονείς. Υπάρχει επίσης δυσκολία στην εκτέλεση διαδοχικών εντολών, καθώς και ανωριμότητα στις κοινωνικές δεξιότητες.

2. Παρορμητικότητα
  Το παιδί παρουσιάζει έλλειψη πειθαρχίας εξαιτίας της διάσπασης προσοχής. Συχνά βιάζεται να απαντήσει σε ερωτήματα πριν καν ολοκληρωθεί η ερώτηση. Γενικά παρουσιάζει μια ανώριμη και παρορμητική συμπεριφορά. Στο σχολείο ή στο σπίτι όταν διαβάζει μπορεί να σηκωθεί ξαφνικά για να κάνει κάτι άσχετο.

3. Υπερκινητικότητα - Μπορεί να υπάρχει διάσπαση προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα.
   Είναι η αδυναμία του παιδιού να μείνει σε ένα μέρος για πολλή ώρα. Στο σχολείο ειδικά εντείνεται η κατάσταση καθώς τα παιδιά δυσκολεύονται να καθίσουν στο θρανίο τους και συχνά σπρώχνουν την καρέκλα ή το θρανίο, σηκώνονται από τη θέση τους και μετακινούνται. Σε μικρότερα παιδιά μπορεί να παρουσιαστεί δυσκολία στη λεπτή κινητικότητα και αδυναμία στο συντονισμό κινήσεων.


  Συχνά οι γονείς δεν αντιλαμβάνονται πολύ νωρίς τη διάσπαση του παιδιού τους και δικαιολογούν τη συμπεριφορά του λέγοντας ότι είναι απλά ζωηρό. Όμως η διάσπαση προσοχής διαφέρει κατά πολύ! Αυτό που κάνει πολλούς γονείς και συχνότερα τους δασκάλους να υποπτεύονται την ύπαρξη της διάσπασης είναι όταν ένα παιδί δε μπορεί να συγκεντρωθεί και να ολοκληρώσει μια δραστηριότητα.


  ©  Ράλλη Μαρία -   Λογοθεραπεύτρια

Σχόλια